По-важни промени в данъчните закони за 2024 г.
Януари 03, 2024
1. По Закона за данък върху добавената...
На заседанието на Националният съвет за тристранно сътрудничество вчера тема за обсъждане бяха проектите за промени в Кодекса на труда, предвиждащи гъвкав работен ден и въвеждане на еднодневни договори в земеделието.
Другият дискусионен въпрос беше пенсионната реформа и предложението за увеличаване на пенсионната възраст на служителите в сектор “Сигурност”, което предизвика негативна реакция от страна на синдикатите в сектора.
Във връзка с промените в трудовото законодателство, предложени от министъра на труда и социалната политика Ивайло Калфин, представителите на бизнеса в лицето на БСК и АИКБ внесоха официални становища по проектите на Закон за изменение и допълнение на Кодекса на труда и на Кодекса за социално осигуряване (Позицията на БСК можете да видите тук, становището на АИКБ е публикувано тук.).
Трите мерки – еднодневните трудови договори, гъвкавото работно време и въвеждането на еднакъв платен отпуск за отглеждането на всяко поредно дете, предизвикаха широка дискусия между социалните партньори. От Асоциация на индустриалния капитал в България подхождат с редица резерви към режима на осигуряване, свързан с регламентирането на сезонния селскостопански труд чрез сключване на трудови договори за един ден в основна икономическа дейност „Растениевъдство“. В становището, адресирано до социалния министър, е посочено: "Според нас съпътстващите полагането на този труд разходи следва да бъдат ограничени до данък по ЗДДФЛ, здравна осигуровка и осигуровка за фонд “Трудова злополука и професионална болест”. Това ни виждане следва от вида на полагания труд и характера и естеството на работа. Считаме, че не е необходимо да се заплаща вноска за фонд “Пенсии”, дори само на основание факта, че съгласно ал. 1 този труд не се зачита за трудов стаж. Допълнителен аргумент е, че за да получи практическа реализация предлаганата еднодневна работа, тя трябва да е привлекателна и за двете страни, а не да води до допълнителни свързани разходи, които да демотивират потенциалните заинтересовани лица. В тази връзка възразяваме и предлагаме се измени в посочения смисъл предложеното с §13 създаване на нова ал. 10 в чл. 4 на КСО относно обхвата на осигуряване, както и да отпадне предвиденото с § 15 (новата ал. 10 в чл. 20 на ЗНЗ) задължение за уведомяване на съответната дирекция „Бюро по труда“ от положилите труд по чл. 114а лица. Накратко – за да сработи предлаганата удачна мярка, тя трябва да отговаря кумулативно на две условия - да не е свързана с ограничаване на права, нито със значително увеличаване на задължения за която и да било от страните. В този смисъл подкрепяме решението лицата, които полагат труд по време на сезонната селскостопанска работа, да не бъдат лишавани от паричните обезщетения за безработица, които получават, както и да имат право да ползват пълния набор от посреднически услуги по Закона за насърчаване на заетостта. "
Според БСК сключването на еднодневни трудови договори ще създаде известни облекчения за работодателите, доколкото отпада задължението за уведомяване на НАП/ГИТ за издаване на заповед за прекратяване на трудовия договор, връчване на длъжностна характеристика и др. В позицията си обаче представителите на бизнес организацията подчертават: "В същото време се затруднява счетоводното отчитане, поради необходимостта от ежедневни разчети по извършените плащания. Не отпадат и други задължения спрямо осигурените лица – ежемесечното подаване на декларация обр. 1 и 6 по Наредба №8/МФ, подаване на част от информацията за трудовото правоотношение по Наредба №5 на МТСП, необходимост от приспадане или допълнително изравняващо месечно плащане спрямо надвнесени/недостигащи авансови вноски и др. Съществува и риск от осигурителни измами, предвид възможността за краткосрочно осигуряване (до един ден) за риска от трудова злополука и получаване на съответни обезщетения за до 90 дни. Това налага да се предвидят допълнителни ограничения и възпиращ размер на глобите и санкциите при злоупотреби с предвидените права, както и да се осигури ефективен допълнителен контрол."
Резерви и забележки към нормативното уреждане на краткотрайна сезонна селскостопанска работа чрез предложените нови текстове в Кодекса на труда има и в становището на КНСБ. От синдикалната организация настояват действието на новосъздадения чл. 114а КТ и свързаните с него изменения в осигурителните закони да бъде ограничено до края на настоящата 2015 г. "Това е наложително и обосновано предвид рисковете, които крият подобни, непроверени в практиката норми, чието действие има смисъл само в активния селскостопански сезон.", отбелязват синдикалистите и допълват: "Няма никаква пречка при добросъвестно, комплексно наблюдение и преценка на резултатите от приложението на чл. 114а КТ и съответната наредба, в началото на следващата година да се инициират промени, както в съответните закони, така и в съпътстващата обезпечаваща приложението им наредба, които ще стабилизират правната уредба и ще превърнат „пилотния“ на този етап модел в утвърден и траен режим на възникване на трудови правоотношения в този режим. Това, според нас, изрично следва да се предвиди и отбележи и в мотивите към законопроекта."
Относно предложените изменения и допълнения на чл. 139 от КТ, с които се създава правна възможност за по-голяма гъвкавост на заетостта и работното време за работника/служителя, изработване по негова преценка и разпределение на пълното работно време в рамките на работната седмица, принципна подкрепа е получена от представителите на бизнеса.
Представителите на синдикалните организации обаче не приемат допълненията в чл. 139 от КТ в предложения вид, включително и преработените след заседанието на Комисията по трудово законодателство към НСТС.
Пакетът от предложения за промени в пенсионната система е другата ключова тема, обсъждана на заседанието на НСТС вчера. По думите на министър Калфин: „Базата на съгласието, което постигнахме с тристранните партньори по предложените промени в изменението на Кодекса за социално осигуряване в хода на няколко месеца сериозни преговори, ни дава възможност да влезем в Народното събрание с добре обсъден законопроект. Имаме теми на съгласие и със синдикатите и с работодателите, които са в няколко основни направления. Получихме подкрепата им за това, че е необходимо да има промяна на настоящата система. Подкрепят ни и за това, че представяме един цялостен пакет от мерки, а не отделни фрагментарни положения. Подкрепят ни и в това, че с тези промени не приключваме работата по промяна в пенсионния модел, защото ни предстои изработването на предложения за промяна в системата на инвалидните пенсии, промяна в закона, който урежда работата на пенсионните фондове, както и по изработване на обективните критерии за определяне на минималната работна заплата и минималния осигурителен доход“
Остри възражения както от страна на синдикати, така и от работодателските организации има по конкретни предложения. "От страна на синдикатите, това е повишаването на възрастта, особено за категорийните работници, а от страна на работодателските организации – повишаването на размера на осигурителните вноски.", обобщи социалният министър.