По-важни промени в данъчните закони за 2024 г.
Януари 03, 2024
1. По Закона за данък върху добавената...
Според приетия вчера от управляващите отчет за изпълнението на третия план за действие за намаляване на административната тежест за бизнеса напредъкът в тази сфера е значителен - предсрочно в перода от 1 януари до 30 юни 2016 г. са изпълнени 19 мерки, с което на фирмите са спестени разходи в размер на 173 700 лева годишно.
Друга гледна точка е представена на дискусионния форум „Администрацията – помощник или препятствие за развитието на бизнеса в България“, организиран от БСК и сп. Бизнес клуб.
Според зам.-председателя на БСК Камен Колев е налице свръхрегулация - над 500 администрации управляват повече от 2500 регулаторни режима, 2/3 от които произтичат от общностното право и 1/3 от националното право.
Наред с положителната тенденция в дейността на НАП за предлагането на повече безплатни е-услуги за гражданите и бизнеса и интегрирането на електронните системи на приходната агенция с тези на други администарции, е отбелязан и фактът, че Агенция по вписванията например "се е превърнала в приходна агенция, насочила вниманието си към събирането на огромни по обем такси и очевидно забравила, че би следвало да работи в услуга на бизнеса". Подобна е ситуацията и при други институции, констатират още участниците във форума.
Сериозен проблем според Николай Димитров от Център за законодателни оценки и законодателни инициативи е фактът, че голяма част от заетите в администрацията не познават актуалната нормативна уредба и често това е причина за неадекватни изисквания към потребителите на административни услуги. Решение би било организирането на регулярни обучения и същевременно осъществяването на завишен контрол относно изискванията, които се налагат на граждани и бизнес.
Относно качеството на административното обслужване в презентацията на К. Колев са направени следните констатации:
Като решение на тези проблеми е посочено ускореното въвеждане на ефективно електронно управление, за което държавата през последните 15 години е изразходвала над 3 млрд. лв., като плащания са предвидени и за следващите години.
Резултатът от тези инвестиции, цитиран от зам.-председателят на БСК, е:
В презентацията при откриването на дискусионния форум е направено сравнение на някои показатели на България и Естония (страната с едно от най-ефективните е-управления) базирано на данни на Световната банка, от което ясно се вижда ефектът от въвеждането на електронно управление - стартирането на бизнес в Естония отнема 3,5 дни, а в България - 18 дни. Фрапираща е и разликата във времето, необходимо за подготовка на плащане на данъци - в Естония то е 81 часа, докато у нас са нужни 423 часа. За да се справят с изискванията на правителствените разпоредби, мениджърите в Естония трябва да отделят 6,6% от времето си, а у нас процентът е 16,1. Данните за корупцията (% от фирмите, подложени на искане за плащане на поне един подкуп) - нулев процент в Естония и 8,9% в България.
Организаторите на форума са се ангажирали да изготвят и представят пред отговорните институции доклад, съдържащ освен списъка с проблеми в комуникацията между бизнеса и администрацията и конкретни предложения за преодоляването им.
Източник: БСК