НАП публикува разяснения по прилагане на осигурителното законодателство за 2021 г.

НАП публикува разяснения по прилагане на осигурителното законодателство за 2021 г.
5

В становище, публикувано в интернет страницата на приходната агенция на 4 януари, от НАП разясняват разпоредбите на осигурителното законодателство за 2021 г. 

В документа са разгледани особеностите при определянето на минималния и максималния осигурителен доход съгласно ЗБДОО за 2021 г., като е обърнато внимание на допълнението към Приложение №1, съдържащо МОД по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, обнародвано в §9 от ПЗР на ЗИД на Закона за данък върху добавена стойност (обн. ДВ бр. 107, от 18.12.2020 г.). С въпросния текст след таблицата с минималните осигурителни доходи се добавят следните забележки: 

1. Минималният осигурителен доход за работниците и служителите, които съгласно условията на трудовия договор работят при непълно работно време или непълен месец, се определя пропорционално на законоустановеното работно време, съответно на пълния брой на работните дни през месеца.

2. Минималният осигурителен доход за работниците и служителите, които работят в специализирани предприятия, трудово-лечебните бази и кооперациите на хората с увреждания, съгласно Закона за хората с увреждания, се определя в размер 50 на сто от минималния осигурителен доход за съответната икономическа дейност и квалификационна група професия.

3. Осигурителят определя основната икономическа дейност съобразно преобладаващия брой заети лица по трудови правоотношения. Определянето на групата професии се извършва по структурата на Националната класификация на професиите и длъжностите – приложение 2 към Заповед № РД01-931 от 27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика.

Когато осигурителят осъществява две или повече икономически дейности, основната му икономическа дейност се определя от дейността, в която са заети най-голям брой лица, работещи по трудово правоотношение. В този случай при определянето й не се вземат предвид работниците и служителите, които са общофункционално свързани с всички дейности на осигурителя. При равен брой работещи по трудови правоотношения в отделните дейности основната икономическа дейност на осигурителя се определя по негов избор.

4. Минималният осигурителен доход не се прилага за общинските съветници, работниците и служителите в бюджетните предприятия по смисъла на § 1, т. 1 от допълнителната разпоредба на Закона за счетоводството и за избраните управител, контрольор, касиер и членовете на управителния и контролния съвет на етажната собственост по Закона за управление на етажната собственост.“

Становището съдържа и обобщение на разпоредбите, касаещи здравното осигуряване през 2021 г.

Пълният текст на документа може да бъде разгледан и тук: 

Становище относно Закон за бюджета на държавното обществено осигуряване за 2021 г. (обн. ДВ, бр. 103 от 4 декември 2020 г.) и Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2021 г. (обн. ДВ, бр.103 от 4 декември 2020 г.)

Към становището е приложена таблица за размера и разпределението за 2021 г. на осигурителните вноски за ДОО, ДЗПО, здравно осигуряване и Учителски пенсионен фонд по осигурени лица (виж прикачения файл).